Työn perustiedot

Kotipizza x Pivo tekee Amazon Alexa -tekoälystä oman henkilökohtaisen pizzatilausavustajasi. Voit tilata pizzan esimerkiksi Echo-älykaiuttimen tai Alexa-mobiilisovelluksen kautta käyttämällä pelkkää puhetta. Show me the pizza!

  • Työn nimi: Kotipizza x Pivo – Alexa, show me the pizza!
  • Asiakas: Kotipizza, OP Ryhmän Pivo
  • Kilpailukategoriat: Innovatiivisin digitaalinen palvelu, Paras uuden teknologian käyttö, Paras toteutus
  • Työn suunnittelusta vastanneet yritykset: OP, Kotipizza
  • Tuotannosta vastanneet yritykset: OP, Kotipizza

Kilpailutyö verkossa

Kotipizzan Alexa-palvelu on käytettävissä Amazonin Echo-älykaiuttimen ja Android- sekä iPhone-puhelimiin saatavan Alexa-sovelluksen kautta.

Katso ohjeet palvelun käyttöön sekä demovideo pizzan tilaamisesta Echo-kaiuttimella.

Lähtökohdat

Uusien teknologioiden arkipäiväistyminen johtaa väistämättä kuluttajien käyttäytymisen murrokseen. Teknologian lupaus on helpottaa arjen asiointia ja parantaa asiakaskokemusta. Siinä missä uudet maksamisen tavat ovat jo lyöneet läpi Suomessakin, vuorovaikutusta mullistavat teknologiat, kuten puhekäyttöliittymät, tekevät vasta hitaasti tuloaan. Esimerkiksi nyt jo 20 prosentilla Yhdysvaltain aikuisväestöstä on käytössään älykaiutin, ja on ennustettu, että määrä nousee 40 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Erilaisten tuotteiden tilaaminen ja maksaminen helpottuvat entisestään tällaisten palveluiden ansiosta.

Myös Suomen markkinalla tullaan kokemaan suuri muutos, mutta uuden sukupolven palvelut eivät synny itsestään. OP:tä ja Kotipizzaa yhdistää halu olla oman alansa kiistämättömiä edelläkävijöitä, josta yhtenä osoituksena on vuonna 2017 yhteistyössä lanseerattu Facebook Messengerissä toimiva Pizzabotti.

Tämän projektin myötä Kotipizzan tavoitteena oli jälleen kerran koetella teknologian rajoja ja toteuttaa kiinnostava, erilainen kampanja, joka myös edistää itse tuotteiden myyntiä. OP Ryhmän kehittämällä Pivo-mobiililompakolla puolestaan oli kunnianhimoinen tavoite lanseerata Suomen ensimmäinen puheohjattuihin maksuihin perustuva palvelu. Kotipizzaa ja OP Ryhmää yhdistää myös se, että molemmat haluavat olla etujoukoissa kokeilemassa uusia tapoja kehittää asiakaskokemusta niin, että asiointi on kuluttajalle mahdollisimman mutkatonta ja helppoa.

Strategia

Palvelun toteutuksen tekniseksi alustaksi valittiin Amazonin suurta suosiota saanut tekoälyyn perustuva Alexa-palvelu, joka tuo puheohjauksen esimerkiksi Echo-älykaiuttimiin. Älykaiuttimen lisäksi Alexa toimii myös Android- tai iPhone-sovelluksen kautta.

Alexa valittiin alustaksi sen vuoksi, että Echo on markkinoiden suosituin älykaiutin ja myös muita Alexa-laitteita on laajasti saatavilla. Amazonin pitkälle jalostettu ratkaisu helpottaa myös palveluiden rakentamista Alexan ympärille.

Projektin päätarkoituksena ei ollut myydä Alexan kautta suuria määriä pizzaa, vaan nimenomaisesti tavoittaa uusista teknologioista kiinnostuneita varhaisia omaksujia. Tämän vuoksi valitun alustan rajoitteet, kuten kielituki ja laitteiden määrä Suomessa, eivät olleet merkityksellisiä.

Tällä hetkellä Alexan puheohjauksen suurin haaste on se, että palvelua ei vielä voi ohjata suomen kielellä. Tämä saattaa kuitenkin muuttua nopeasti, kun Amazon saapuu Suomen markkinoille. Lisäksi hanke, jossa maan johtava finanssitoimija ja pizzaketju kehittävät yhdessä puheohjaukseen perustuvan palvelun, on selkeä signaali Amazonille suomen kielen priorisoinnin puolesta.

Luova ratkaisu

Kotipizzan valikoimista löytyy suuri määrä pizzoja eri makuihin. Kun otetaan huomioon eri täytevaihtoehdot, erilaisten kombinaatioiden määrä on lähes rajaton. Alexan kautta puheohjauksella tehtävästä pizzatilauksesta haluttiin kuitenkin tehdä mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista – keskiössä oli viihteellisyys ja vaivaton käyttökokemus.

Käytännössä palvelu arpoo tilaajalle pizzatäytteet, jonka jälkeen tilaajan on mahdollista joko arpoa täytteet uudelleen tai hyväksyä Alexan ehdottama pizza. Kampanjan ajan lisähoukuttimena oli mahdollisuus voittaa ilmaisia pizzoja.

Pizzan valitsemisen lisäksi myös sen maksamisen täytyi olla mahdollisimman vaivatonta. Maksu tapahtuukin helposti Pivon mobiilisovelluksen avulla.

Toteutus

Palvelu toteutettiin Alexan skill-ominaisuutta käyttäen. Pizzatilaus aktivoidaan sanomalla ”Alexa, open Kotipizza game”, jonka jälkeen Alexa ottaa ohjat ja neuvoo tilaajaa eteenpäin. Tilaaja saa tekstiviestivahvistuksen, kun pizza on valmis ilmoitetussa Kotipizza-ravintolassa. Arvonnassa voitetut pizzat toimitettiin kampanja-aikana suoraan kuljetusalueella asuneen tilaajan kotiin.

Video tilausprosessista käyttäjän näkökulmasta:

Jos tilaaja haluaa arpoa uudet täytteet, hän voi sanoa ”Spin again”. Lopuksi tilaus vahvistetaan komennolla ”Order”.

Palvelun kehitystyö tehtiin ketterästi, ja peli valmistuikin ideasta tuotantoon vain kahdessa kuukaudessa kahden hengen kehitystiimillä. Tuosta kahdesta kuukaudesta toinen oli palvelun kehitystä, toinen kuukausi meni Amazonin suorittamassa sovelluksen review-prosessissa.

Nopea sovelluskehitys oli mahdollista sekä Kotipizzan että Pivon tarjoamien ohjelmointirajapintojen ansiosta. Integraatiot Kotipizzan rajapintojen kanssa mahdollistivat ratkaisun skaalautuvuuden jokaiseen Suomen Kotipizza-ravintolaan suoraan palvelun julkaisuhetkellä, ilman muutoksia olemassaoleviin järjestelmiin. Myös kampanjan aikana jaetut ilmaiset pizzatilaukset pystyttiin jakamaan täysin automatisoidusti näitä samoja rajapintoja pitkin.

Kotipizza-ravintoloissa tilaukset näyttäytyivät täysin samankaltaisina, kuten esimerkiksi Kotipizzan verkkokaupan kautta tehdyt tilaukset, joten tilanne ei vaatinut esim. Kotipizza-ravintoloiden henkilökunnan koulutusta. Projekti on siis täydellinen esimerkki olemassaolevan liiketoiminnan saumattomasta siirtämisestä uudelle kanavalle.

Tulokset

Tähän mennessä Kotipizzan Echo-sovelluksella on muutamia tuhansia käyttäjiä kuukaudessa. Käyttäjät ovat enimmäkseen teknologiaorientoituneita nuoria miehiä – eli uusien palveluiden edelläkävijöitä, joita projekti yrittikin tavoittaa. Palvelun uudelleenkäyttö oli korkealla tasolla: 36 % palasi palvelun pariin seuraavalla viikolla ja 13 % kolmannella kampanjaviikolla.

Kotipizzan ja Pivon Alexa-pilotti oli ensimmäinen laatuaan Pohjoismaissa ja ensimmäinen puheeseen perustuva maksupalvelu Suomessa. Projekti onnistui tavoitteessaan vahvistaa Kotipizzan ja OP:n kuvaa edelläkävijöinä ja samalla tarjosi molemmille arvokasta kokemusta uuden teknologian hyödyntämisestä. Projektin tarkoituksena oli myös valmistautua puheohjauksen suurempaan rantautumiseen Suomeen. Pohja puheohjaustilaukselle ja -maksamiselle onkin nyt valmiina.

Puheohjauspalvelu herätti myös median positiivisen huomion tuoden ansaittua huomiota niin Kotipizzalle kuin OP Ryhmällekin. Kampanja sai yhteensä noin 100 mainintaa eri medioissa ja uutisissa. Esimerkiksi Yle uutiset nostivat palvelun pääuutislähetykseensä niin radiossa kuin televisiossa.

Muutama esimerkki palvelun saamista mediaosumista:

Kotipizzan bränditutkimuksen mukaan tämäntyyppiset hankkeet parantavat Kotipizzan brändiä ja imagoa. Edelleen, tutkimusten mukaan Kotipizzan edelläkävijyys-imago korreloi suoraan myynnin kanssa.

Tiimi

OP Ryhmä

  • Santeri Posio, Product Owner
  • Michal Olczak, Software Developer

Kotipizza

  • Johanna Kuosmanen, Digital & Data Manager