Työn perustiedot

  • Työn nimi: Pivo Junior -sovellus
  • Asiakas: OP Ryhmä
  • Työn suunnittelusta vastanneet yritykset: OP
  • Työn tuotannosta vastanneet yritykset: OP

Lähtökohta

Samalla kun fyysinen raha on katoamassa, nuorten heikot taloustaidot puhuttavat. Ei osata säästää, eikä ymmärretä omaa rahan käyttöä.

Muovinen maksukortti, jonka voi saada jo alle 10-vuotiaana, ei kerro tilin saldoa, eikä opeta kuluttamaan fiksusti tai säästämään. Alle 15-vuotias ei vielä saa omia verkkopalvelutunnuksia eikä nuorella siis ole näkyvyyttä omaan kulutukseensa. Nuoret joutuvat soittamaan vanhemmilleen kysyäkseen tilinsä saldoa jopa useita kertoja päivässä. Heillä ei ole edellytyksiä tai toimivia työkaluja, joilla opetella vastuullista kuluttamista ja itsenäistä rahankäyttöä.

Lisäksi nuoret ovat etääntyneet pankeista. Pankit ovat nuorille kaukainen, harmaiden pukumiesten paikka, ”aikuisten maailma”, johon he eivät usko olevansa tervetulleita. Sekään ei kannusta miettimään omaa taloutta.

Millainen olisi nuorta kiinnostava, innostava ja vastuullisesti kuluttamaan kannustava palvelu?

Idea

Meille oli tärkeää, että lapset ja nuoret vanhempineen ovat mukana kehittämisessä alusta saakka. Teimme asiakashaastatteluita, joilla tutkimme ongelmaa ja tarvetta tarkemmin. Haastatteluiden tulokset kiteyttivät ongelman siihen, miten nuori voi tarkistaa tilinsä tilanteen ja miten lasta voi ohjata järkevään rahankäyttöön.

Suunnittelun lähtökohdaksi nousi tilin saldo. Päätimme kehittää nuorille yksinkertaisen ja helpon ratkaisun saldon tarkistamiseen itse ilman vanhemmalle soittoa tai automaatilla käyntiä. Omaa talouttaan seuraamalla nuori voi ottaa kulutuksestaan vastuuta, ymmärtää sitä paremmin ja kasvaa vastuulliseksi kuluttajaksi. Tarvittiin nuorten oma pankkisovellus: Pivo Junior.

Pivo Junior on lasten ja nuorten oma pankkisovellus. Sen avulla 10–17-vuotiaan nuoren on helppo opetella seuraamaan ja ymmärtämään kulutustaan. Pivo Juniorista nuoren on helppo tarkistaa tilinsä saldo missä ja milloin vain ilman verkkopalvelutunnuksia. Riittää, että nuorella on oma puhelin mukana ja Pivo Junior -sovellus asennettuna.

Toteutus

Toteutuksen lähtökohdaksi otimme saldograafistaan palkitun ja lähes miljoona latausta keränneen Pivo-sovelluksen. Pivo vastaa tarpeeseen hallita ja seurata omaa kulutustaan.

Teimme Pivo Juniorista MVP-ratkaisun parissa kuukaudessa ja käynnistimme pilotin. Pilotissa lapset pääsivät kokeilemaan Pivo Juniorin käyttöä arjessa. Teimme haastatteluita, näytimme haastateltaville erilaisia konsepteja ja keräsimme palautetta kyselyiden avulla suoraan lapsilta ja lasten vanhemmilta. Samalla pystyimme kehittämään sovelluksen, joka puhuu nuorten kieltä ja puhuttelee nuoria sovelluksenkäyttäjiä. Pivo Junior julkaistiin Slushin yhteydessä joulukuun ensimmäisenä päivänä ja on saatavilla sekä iPhonelle että Android-puhelimille.

Pivo Junior –sovellus ladataan nuoren puhelimeen ja otetaan yhdessä vanhemman kanssa käyttöön, vanhemman verkkopalvelutunnuksilla. Nuori ei siis tarvitse omia verkkopalvelutunnuksia vaan tunnistautuminen tehdään vanhemman tunnuksilla. Seuraavilla käyttökerroilla nuori kirjautuu sovellukseen valitsemallaan nelinumeroisella pääsykoodilla tai sormenjäljellä.

Pivo Juniorin käyttöliittymä on selkeä, yksinkertainen ja nuorta puhutteleva raikkaine väreineen, tervehdyksineen ja emojineen. Nuori näkee yhdellä silmäyksellä tilinsä saldon, miten se on kehittynyt ja mihin suuntaan saldo on menossa jos kulutus jatkuu ennallaan. Saldonäkymästä käyttäjä voi vaihtaa kulutusnäkymään, jossa eri kokoiset pallot visualisoivat, mihin rahaa kuluu eniten.

Turvaa vanhemmille tuo mahdollisuus seurata lapsen kulutustaan aikuisille tarkoitetun Pivo-sovelluksen kautta. Pivon kautta vanhempi voi tarvittaessa poistaa lapsen puhelimesta Pivo Junior-sovelluksen käytöstä esimerkiksi jos lapsen puhelin menee hukkaan. Lisäksi vanhempi saa heräteviestin lapsen tekemistä ostoksista suoraan puhelimeensa.

 

Tulokset

Sovellus julkaistiin vasta viime joulukuussa ja tulokset kielivät jo nyt siitä, että palvelu on vastannut suoraan käyttäjien tarpeeseen. Pivo Junior on saanut huikean positiivisen vastaanoton niin lapsilta kuin heidän vanhemmiltaan. Erityisesti lapsille ja nuorille räätälöidyt ominaisuudet, kuten mahdollisuus vaihtaa väriteemaa, ovat keränneet kiitosta. Ihmetystä on herättänyt lähinnä, että vastaavaa sovellusta ei ole ollut Suomessa aiemmin saatavilla.

  • Kahdessa kuukaudessa sovellusta on ladattu yli 3000 kertaa
  • Suurin osa käyttäjistä käyttää sovellusta viikoittain
  • Keskimäärin 1000 kirjautumista päivässä
  • Joulukuussa rekisteröityneistä käyttäjistä yli 80% palasi sovellukseen tammikuussa
  • Käyttäjien antama arvio sovelluksesta on erittäin positiivinen (4,7 tähteä)

 

Mitä käyttäjät ovat sanoneet?

“On tosi kätevä palvelu. Ei tarvi enää äitille soitella, että paljonko tilillä on rahaa.” – tyttö 15v.

“Pivo on silleen opettanut, että oon kaupassa miettinyt kun katon jotain juttua, että tarviks mä tätä.” – tyttö 11v.

“On hirveän tärkeää ja havainnollistaa, että jos sitä korttia käyttää, niin ne rahat kans lähtee. On opettanut omaa talouden hallintaa, pikku hiljaa. Emmakin on lähdössä vuoden päästä opiskelemaan.“ –  äiti

“On ihan hirvittävästi hyötyä. Olin ennen saldoautomaatti, jolle viisi kertaa päivässä soitettiin ja kysyttiin paljonko on rahaa.” – äiti

“Lapsille mahdollisuus seurata saldoa. Aikuisena näen ostokset ja voin puuttua tarvittaessa. Todella hyvä ja tarpeellinen!” –  äiti

Seuraavaksi 

Pivo Junior kuuntelee herkällä korvalla nuorisoa ja jatkaa kehittymistään. Suunnitelmissa on jo useita parannuksia, joilla taloudenseuraamisesta voi tehdä entistä mielenkiintoisempaa. Kehitystä jatketaan tekemällä pienempiä pilotteja rajatun käyttäjäryhmän kesken.

Tiimi

OP:

  • Heli Piilola, product owner
  • Veera Lindholm, graphical designer
  • Sami Setämaa, lead developer
  • Markus Santaniemi, developer
  • Harri Isomäki, developer
  • Kimmo Pulkkinen, developer
  • Kati Tammi, venture chief marketing officer, markkinointipäällikkö
  • Masa Peura, johtaja, OPn uudet liiketoiminnat
  • Kristian Luoma, johtaja, tuotekehitys, OPn uudet liiketoiminnat